På Svea Gymnasium vill vi samla framtidens talanger, innovatörer, företagare och entreprenörer. Vi erbjuder fyra olika högskoleförberedande gymnasieprogram, med profiler och programfördjupningar som ligger närmare den yrkesmässiga verkligheten.

Alla elever på Svea Gymnasium lär sig hur det är att starta och driva företag, då UF-företagande är del av samtliga program. Varje elev tilldelas en mentorsgrupp och kopplas samman med verksamma näringslivspersoner, vars uppdrag är att stötta och ge råd om företagande.

Våra inspirerande och engagerade pedagoger ser till att du som elev får verktygen för att nå dina mål, oavsett om det är att studera vidare, påbörja ditt yrkesliv, eller starta eget företag.

Om våra program

Vad kan jag göra efter min gymnasieexamen?

Starta företag

Använd kunskaperna och lärdomarna från din utbildning på Svea Gymnasium till att starta och driva ditt eget företag. Kanske har du redan en idé på en produkt, en lösning eller ett företag.

Studera vidare

Alla program som Svea Gymnasium erbjuder är högskoleförberedande. Oavsett ambitionsnivå kommer du ha förutsättningarna för att studera vidare på högskola eller universitet.

Börja jobba

Använd dina praktiska kunskaper och erfarenheter som du lärt dig under gymnasiet och börja arbeta direkt efter studenten.

Banner.jpg

Välj en utbildning med fokus på entreprenörskap och innovation

Frågor och svar

Drömmer du om en karriär inom teknik, spelutveckling, programmering eller vill vara med och skapa kreativ design? På Teknikprogrammet i Sollentuna lär du dig om det digitaliserade samhället och får leva ut din kreativitet. Gymnasielinjen passar både tjejer och killar. I årskurs 3 anordnas en studieresa till Berlin.

Inriktning: Design och produktutveckling

Drömmer du om en karriär inom ekonomi och företagande? På Ekonomiprogrammet i Sollentuna lär du dig om ekonomins roll i samhället och fördjupar dig i entreprenörskap, juridik och ledarskap. I årskurs 3 anordnas det en studieresa till London.

Inriktning: Ekonomi

Drömmer du om en karriär inom näringslivet och vill påverka samhället på riktigt? På Samhällsvetenskapsprogrammet i Sollentuna diskuterar du samhällsfrågor och får förståelse för samhället och dess utveckling. I årskurs 3 anordnas det en studieresa till Bryssel.

Inriktning: Samhällsvetenskap

Drömmer du om en karriär inom forskning, medicin eller klimatförändringar? På Naturvetenskapsprogrammet i Sollentuna förstår du världen på ett nytt sätt och hur du kan göra framtida världen mer hållbar. I årskurs 3 anordnas det en studieresa till Amsterdam.

Inriktning: Naturvetenskap

Våra program

Upptäck din unika talang på ett av våra fyra gymnasieprogram