Här kan du låta dig inspireras, hitta en eller flera förebilder och läsa om kvinnor som har vågat satsa på sin dröm och blivit framgångsrika inom näringslivet!

Kvinnliga förebilder inom  entreprenörskap och innovation

maria reina elisabeth massi fritz advokat instagram influencer tilda wissmar gottlery modell entreprenör islam muslim gymnasiet förebild gymnasie ICA entreprenörspris veganskt vegan

“And indeed, He found you lost and guided you.”

Quran 93:7

Maria Reina, egenföretagare inom sociala medier, influencer och modell

Om:

Jag är en 22-åring ifrån Umeå som driver eget företag med mina sociala medier, arbetar som influencer och som modell på heltid.

År 2017 konverterade jag till islam efter att min syster konverterade år 2015. Sedan dess har min röst på sociala medier och på modelljobben blivit viktigare. Jag använder mina privilegier till att normalisera islam och krossa de fördomar som medierna försöker porträttera.

I slutet av dagen, hur mycket islamhat som än cirkulerar, så kvarstår Islam som den religionen som växer snabbast av dem alla.

Ett tips från mig:

Vad du än gör i detta liv så kommer alla ha åsikter kring vad du arbetar med, studerar eller kanske tror på. Du kommer aldrig kunna tillfredsställa alla så gör det DU tycker om och älskar. Låt ditt hjärta styra dig. Vi lever endast en gång på denna jord så lev DITT liv. Se till att du inte blir bitter när du blir gammal för att du lät andras åsikter styra dig.

"Det viktigaste är inte din idé, det viktigaste är att du bestämmer dig för någonting."

Tilda Wissmar, grundare och VD till Gottlery AB

Om:

Mitt namn är Tilda Wissmar, nyss fyllda 22 år och driver Gottlery, ett företag som erbjuder ett gott och svinnsnålt alternativ till träskedar, nämligen ätbara! Kexskedarna finns i choklad och våffelsmak, är veganska och fungerar perfekt till glass och mjuka efterrätter.

Jag startade Gottlery när jag gick sista året på gymnasiet och drev företag i skolan under kursen Ung Företagsamhet/UF-företag. I och med det nyligen införda EU-direktivet som förbjuder engångsartiklar i plast ville jag ge glasskiosker och liknande verksamheter ett godare alternativ till deras träskedar, som ger kunden en unik smakupplevelse och som inte blir till svinn efter användning. Och resultatet blev Gottlery!

Idag jobbar jag heltid med företagandet, har ett gäng fantastiska kunder, är en av 10 finalister i ICA:s Entreprenörspris och älskar mitt jobb!

Ett tips från mig:

Prova, prova, prova! Du kan lyckas med exakt vad du vill och du kommer aldrig veta ifall dina idéer flyger förrän du testat!

Cover.jpg

Tjejer som entreprenörer

Letar du efter en förebild eller inspiration? Det hittar du här!

Varför det är viktigt

Varför det är viktigt att prata om kvinnligt entreprenörskap

Kvinnor har alltid visat att de är lika bra som män på att skapa innovation och förändring. Vi på Svea Gymnasium stöttar och uppmuntrar alla tjejer som läser hos oss att våga ta plats och våga vara samhällsförändrare. Mycket i livet är svårt, men ingenting är omöjligt.

Det finns många framgångsrika kvinnor i alla åldrar, med alla bakgrunder och inom alla branscher. Vi på Svea Gymnasium ska göra allt för att även du ska bli en av dessa kvinnor. Tillsammans skapar vi en ljusare framtid för världens kvinnor och tjejer samt banar väg för den generation tjejer som kommer efter oss.

Statistik om kvinnligt företagande

Vad kan jag förvänta mig som student?

1% av allt riskkapital går till kvinnor, därför öronmärks pengar idag för att satsa på kvinnors företagsidéer.

Löneskillnaden mellan män och kvinnor är nästan 10%, men minskar för varje år som går.

Kvinnor utför mer obetalt jobb i hemmet och med barnen vilket har gjort oss bra på att multitaska

Kvinnors uppfinningar har ofta mer  hållbarhetstänk, vilket innebär att de är en avgörande del av framtiden.

Det är vanligare att heta Johan eller Henrik än att ha ett kvinnligt företag i riskkapitalbranschen.

Idag är var fjärde företagare i Sverige kvinna och det strävas efter att göra det mer jämställt kvoterat i framtiden.

Item 1

Hur stärker vi dig i din entreprenörresa?

Under året anordnar vi ett par workshops med olika teman. Där träffas vi, har teambuilding, delar med oss av kunskaper, inspirerar och ökar varandras självförtroende.

Vi bjuder in till temaföreläsningar från ett kvinnligt entreprenörskaps perspektiv. Vilka utmaningar finns? Vad kan vi bli bättre på? Hur kan vi hjälpas åt i branschen?

Tillsammans med våra samarbetspartners bjuder vi in till kvinnliga nätverksträffar för att få tips och råd samt skapa kontakter inför framtiden.

Vill du komma i kontakt med någon som har ditt drömjobb? Vi skapar mentorskap där du kopplas ihop  med en kvinna i arbetslivet för möjlighet att kunna fråga om råd, chatta och utbyta tankar och erfarenheter.

En dag om året bjuder vi in våra kvinnliga UF-företagare till att få pitcha sina affärsidéer efter rådgivning och stöttning från oss. Det finns investerare på plats som vi hoppas ska vilja satsa pengar på just ditt företag.

Kvinnor från förr som banade vägen för kvinnorna idag

Kodkompilator

Enhandsspruta