Teknik på gymnasiet gaming ingenjör
Gaming gymnasiet gamer

Gaming på gymnasiet

Är du estetiskt eller teknisk lagd och vill ha en framgångsrik framtid? Då är spelbranschen något för dig!

Varför det är viktigt

Spelbranschen är en av de snabbast växande branscherna i världen idag och det finns en stor efterfrågan på professionella spelutvecklare, manusskribenter, designers, ljud- och röstskapare, ingenjörer och andra yrken inom branschen. Med den ökande populariteten av e-sport och onlinespel finns det också en ökande efterfrågan på kompetenta personer inom dessa områden som speltränare, kommentatorer och evenemangsarrangörer.

Att ta steget in i spelbranschen kan vara en utmaning, så därför finns vi på Svea Gymnasium. Hos oss lär du dig spelbranschen och får en fot in. Tillsammans med dina klasskamrater skapar ni ett spel och utvecklar era estetiska, sociala och tekniska talanger.

Framtidens arbetsplats

Gaming gymnasiet

Personer bakom ett spel

Inom spelvärlden krävs det mer än bara spelare. Det behövs personer som är konstnärliga, musikaliska, strategiska, sociala, utveckla eller som kan skapa berättelser. Spelvärlden är för alla. Den passar alla sorters personligheter, intressen och talanger.

gaming teknik estet gymnasie musik gymnasium skriva manus stockholm sollentuna gitarr låtskrivning kör dirigera låtskrivare

Fakta vs Myter

Det är dags att slå hål på myter en gång för alla! Vilka rykten försiggår kring spel och hur sanna är dem egentligen?

Myter om gaming gymnasie gymnasium stockholm sollentuna svea

Myt: ”Gaming är inte så stort”

Fakta: Svensk dataspelsindustri omsatte nästan 30 miljarder kronor år 2021 och har behövt öka antalet anställda med 20%.

Myter om gaming gymnasie gymnasium stockholm sollentuna svea

Myt: ”Man spelade inte lika mycket förr.”

Fakta: Första spelet uppfanns under 1950-talet och spelindustrin blev till under 1970-talet. På 1980-talet lanserades det beroendeframkallande arkadspelet Game & Watch av Nintendo som tog de flestas ungdomars fokus. Så visst spelade man mycket förr, bara att spelutbudet var mindre.

Myter om gaming gymnasie gymnasium stockholm sollentuna svea

Myt: ”Gaming är slöseri med tid.”

Fakta: E-sport är en växande tävlingsgren. Det finns en hel del med människor som tjänar så bra på gaming och turneringar att det har blivit deras jobb. Exempelvis Sveriges främsta Dota 2-spelare Ludvig Wåhlberg har en vinst på över 38 miljoner kronor.

Myter om gaming gymnasie gymnasium stockholm sollentuna svea

Myt: ”Det är bara män som spelar.”

Fakta: Man kan tro att de flesta som spelar är män, men faktum är att 45% av världens alla spelare är kvinnor. Om vi räknar in mobilspel är det till och med ännu fler kvinnor än män.

Myter om gaming gymnasie gymnasium stockholm sollentuna svea

Myt: ”Människor som spelar online är osociala.”

Fakta: Det finns en stereotypisk bild av en gamer. Någon som sitter i ett mörk rum och inte pratar med någon. Faktum är att i de flesta spel chattar eller pratar man med andra, vänner som främlingar. De flesta som spelar vänner över stora delar av världen, fast online.

teknik estet program spel gaming bli gamer gymnasium gymnasie spelutveckling app game chest skola stockholm sollentuna

Samarbete

Pitcha din/er spelidé för Game Chest

I årskurs 3 är det dags för gymnasiearbete och vi uppmuntrar våra teknikelever att göra ett spel! Tillsammans använder ni era estetiska och tekniska kunskaper. Vid kursens slut får ni berätta om er idé för det etablerade spelutvecklarföretaget Game Chest, med möjlighet att få deras investering och hjälp att göra det till världens nästa stora spel.

Kända spel från Sverige

Visste du att en av fyra människor i världen har någon gång spelat ett spel skapat i Sverige? Vi har samlat ihop några exempel och kan garantera att du har hört talas om minst ett av dem!

Storyteller
Designer